עפצה, רסאסי (עופרת) במסורת חז"ל

ראשי פורומים הפורום העירקי הכללי עפצה, רסאסי (עופרת) במסורת חז"ל

מוצגות 9 תגובות – 1 עד 9 (מתוך 9 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #8637 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    בס"ד
    בטח בשוק שכונת התקווה בתל אביב
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #8626 הגב
    אבי
    אורח

    היכן אני יכול למצוא את העפצה בארץ?

    #5758 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    תודה לך נאוה על ההסבר.
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #5742 הגב
    נאוה הרצברג
    אורח

    התעניינתי גם אני בעפצה שניתנה לי עם הולדת ילדי. המקור כנראה טמון בכך שתמותת תינוקות הייתה גבוהה בעולם כולו ובפרט במדינות הים התיכון(למעשה עד לפני כ60 שנים ובוודאי קודם).
    אחת הסיבות לתמותת תינוקוות בעירק היו עקיצות. העפצה הייתה פרי של איזה עץ שאיני בטוחה מהו. וזה הפיץ ריח ומנע עקיצות מסויימות ואולי מסוכנות. אט אט ציפו זאת בזהב גם נוספה כילה אבל המסורת נשמרה.
    במקור, כמו הרבה אמונות הייתה סיבה פרקטית לכך.
    מאוחר יותר נוסף הזהב והחמסה. כף היד הייתה אמונה שמקורה מוסלמי. אבי ספר שלהם הטיפו לא להשתמש בכחול ובכף היד כי זה מוסלמי וזו עבודת אלילים.

    #5556 הגב
    salman
    מנהל בפורום


    מצאתי עוד חומר:
    פורסם בתאריך 4 ביוני 2012

    עין הרע הוא מושג מיסטי, לפיו גורלו של אדם מושפע מרגשי הזולת כלפיו, ובפרט מרגשי קנאה. בתרבויות שונות, וגם ביהדות, מקובלים אמצעים שונים להגנה מפני עין הרע, ובהם קמעות, טקסים פולחניים ותפילות.
    יש שנעזרים במיני אמצעים להגנה מפני עין הרע. יש שנושאים מראות, המחזירות את המבטים, אחרים נושאים קמעות ממינים שונים, סרטים אדומים מגנים על ילדים, חרוזים עשויים אבן טורקיז נחשבים כאמצעים הגנה יעילים בארצות האסלאם. קמע נפוץ מאוד בארצות האסלאם גם בקרב היהודים, עשוי בצורת כף יד בעלת אצבעות פשוטות (חמש אצבעות ומכאן שמו – "חמסה"). הורים שמים בכיסי ילדיהם קצת מלח או פירורי לחם. כיוון שעין הרע פוגעת גם בבהמות, תולים הערבים בצווארי הגמלים והחמורים חרוזי טורקיז, ואילו באירופה נוהגים לתלות זנב שועל בין עיני הסוס.

    כדי להגן על הבית מפני עין הרע נהגו חלק מיהודי מארצות האסלאם לצבוע את מזוזות הדלת בכחול. יהודים אשכנזים נהגו להוסיף את המילים "בלי עין הרע" כשהם מדברים בשבחו של מישהו. ואילו הספרדים נהגו לומר גם "בן פורת יוסף" (ספר בראשית, מט, כב), מכיוון שלפי המסורת התלמודית אין העין הרעה שולטת בזרעו של יוסף.

    סגולה נפוצה נוספת היא ענידת חוטים אדומים שהקיפו עימם סביב קברי צדיקים. צבע החוט שנכרך סביב הקבר שנוי במחלוקת, היו שנהגו לכרוך חוט אדום סביב הקבר, אך המקובלים התנגדו לצבע זה, והמליצו להשתמש בחוט לבן או בחוט בצבע תכלת, ונימקו זאת משתי סיבות: האחת — שהאדום הוא מצבעי האמורי, והמשתמש בו עלול לעבור על איסור חוקות הגויים, והשנייה — שהאדום אינו מתאים כצבע סגולה על פי המבוא בספר הזוהר שצבע אדום מצביע על מידת הדין, אולם בשו"ת באר משה כתב שלא לזלזל במנהג המקובל.‏[2] מקור המנהג להשתמש בצבע האדום לא ברור, משום שבארצות האסלאם רק צבע הטורקיז משמש כאמצעי מניעה נגד עין הרע, ואילו אצל חלק מיהודי ארצות האסלאם רק צבע הכחול משמש להגנה ושמירה מפני עין הרע. הרב יוסף דוד וייס כתב להתיר לכרוך חוט אדום למנוע עין הרע ולדעתו, צבע אדום אין בה תכונות סגוליות על טבעיות למנוע עין הרע אלא תכונות טבעיות בלבד, כי "טבע העין להסתכל על צבע אדום וממילא אין העין מסתכל על יופי התינוק".‏[3]

    #5555 הגב
    salman
    מנהל בפורום


    ניסיתי לשאול יהודים מעירק אבל הם לא בטוחים אם הגויים נהגו גם באלה או לא.
    בינתיים הנה לך לינק של ד"ר בכור המסביר את נושא העפצה
    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=605
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #5515 הגב
    זמיר
    אורח

    ניסיתי למצוא רבנים/חכמים שמתמצאים וזוכרים עדיין מעיראק וממנהגי עיראק. כמו הרב כדורי זצוק"ל, או הרב מרדכי אליהו זצוק"ל או חכם נעים בן-אליהו זצוק"ל שנולדו וגדלו אמנם בירושלים אך גדל עם גדולי רבני בבל.

    היום רוב הרבנים והמקובלים הם רבנים ישראלים. מה לעשות?
    אני שמעתי שמנהג העופרת (רסאסי) מקורו בכתבי החיד"א, חיפשתי בספריו אך לא מצאתי.

    אבל לגבי העפצה? האם זה באמת קמיע יעיל לפי היהדות? או שמא חס ושלום עבודה זרה של מוסלמים?

    #5476 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    בס"ד
    נכון אלה הם המנהגים נגד עין הרע.
    אנסה לשאול אם יש לזה זכר במקורות שלנו.
    בברכה
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #5466 הגב
    זמיר
    אורח

    שלום,
    ידוע שליהודי עיראק יש 2 דברים נגד עין הרע:
    1. עפצה -תכשיט זהב. קמיע
    2. טקס הרססיי על ידי עופרת.

    רציתי לדעת ולחקור, האם המקור של הקמיע, והטקס הוא מתרבות ודת האיסלאם, ויהודי עיראק פשוט למדו ממנהגי הנוכרים, או שיש מקור יהודי למנהגים? יש איזה ספר או רב, חכם שהסכים לכך? חיפשתי המון בספרי רבנו יוסף חיים זצוק"ל זיע"א. אך אין התייחסות.

מוצגות 9 תגובות – 1 עד 9 (מתוך 9 סה״כ)
מענה ל־עפצה, רסאסי (עופרת) במסורת חז"ל
פרטים:




אהבת? נא שתף עם חבריך! בברכה, חיים סלמן
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest