יהודי העיר כירכוכ היו עיראקים או כורדים

ראשי פורומים הפורום העירקי הכללי יהודי העיר כירכוכ היו עיראקים או כורדים

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 21 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #22877 הגב
    iqredumaq
    אורח
    #22876 הגב
    izofuli
    אורח
    #22271 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    בס"ד
    תודה לך חכם שלום דרור
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #8583 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    בס"ד
    תוד לך חכם שלום דרור
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #8542 הגב
    אדי מור
    אורח

    במענה לשלאלה המוצגת יש להבחין בין השיוך הגאוגרפי לבין השיוך האתני.
    קורדיסטן היא חבל ארץ רחב וגדול הנמצא עמוק בתוך עירק, פרס, תורכייה וסוריה ואם
    ניקח את החלק הצפוני של המחוז, הרי הוא מופרד על-ידי ימה גדולה (כ-5000 קמ"ר) הנקראת ימת אורמיה, בין אז'רבייג'אן הרוסית לבין זו הפרסית.
    האוכלוסייה הגרה במחוז ענקי זה הינה עם, בעל שפה, תרבות ומנהגים מאפיינים במלוא מובן המילה. הם גרים בחבל הנקרא על-שם עם זה, הריהו חבל קורדיסטן. הם נקראים קורדים, שברובם אגב התאסלמו בעת כיבושי האסלאם.
    כך גם היהודים שגלו לבבל ולאשור, הם מהווים חלק מהעם היהודי.
    יש עמים או קהילות של עמים החיים בארצות אחרות כמו פרסים באנגליה וטורקים בגרמניה.
    הם נקראים פרסים או תורכים כי הם שייכים לעמיהם, הפרסי או התורכי. העם היהודי בגלותו התפזר לכל עבר. הגולים היהודים היו חלק מן העם היהודי. כדי להגדיר במדוייק קהילה או עדה שעקרה מחוץ לארץ האם שלהם הם מכונים יהודי- פרס או יהודי תורכייה או יהודי קורדיסטן. אין כינוי זה הופך אותם לפרסים השייכים לעם הפרסי וכך לגבי שאר גלויות היהודים בעולם.
    קיימת בריחה מסויימת של יהודים שחיו בחבל קורדיסטן מן הכינוי קורדי הידוע כשם גנאי נלעג המבטא אדם נבער. מן הסטיגמה הלא מוצדקת הזו מנסים יהודי קורדיסטו לברוח שהרי הם דוברי שפה משלהם ולהם תרבות ומנהגים ייחודיים. חלקם אמנם נטמעו בארצות מגוריהם ומדברים את שפת המקום אך אחד הניסים שקרו להם בפרט ולעם היהודי בכלל הוא שהם לא שכחו ולא נטשו את שפתם המקורית ודבקו בה במשך מאות ואלפי שנים. הוריי נולדו באורמייה הנמצאת בחבל קורדיסטן הצפוני, קרובה לתורכייה ואכן בעיר פרסית זו דיברו תורכית. היהודים שם שמרו על הארמית המודרנית שהייתה כידוע השפה העיקרית במרחב הערבי-הפרסי (בבל ואשור). שפה זו – קרי הארמית המודרנית – מדוברת גם על-ידי העדה האשורית בעירק, בפרס, בסוריה ובמידת-מה גם בישראל. בספרי שיצא זה עתה לאור תחת הכותר:" אלף לילה ויום – פרהוד וציונות בבגדד" אני מזכיר את מקום הולדתם של הוריי ואת השפה בה הם דברו. הוריי נולדו אמנם באורמייה שבפרס, אך גדלו ונישאו בעירק ובמשך יותר משנות דור שימרו את השפה הארמית בצד הערבית שלמדו ואימצו בשהותם הארוכה בעירק.
    ההגדרה ההולמת ביותר לשאלה שהוצגה באשר לכינויי היהודים בגולה היא: יהודי פרס; יהודי קורדיסטן, יהודי אירביל ויהודי אמריקה וכולי.

    #8361 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    בס"ד
    תודה לך מר שלום דרור החכמת אותנו.
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #8360 הגב
    שלום דרור
    אורח

    שלום לכולם.
    הוריי נולדו בעיר ארביל שבצפון עיראק…אומנם כיום ארביל,היא עיר הבירה של כורדיסטן העראקית…אבל אז היתה שמה קהילה יהודית לתפארת…וחד משמעי הם עיראקים ודברו ערבית בניב שלהם.
    כל עיר בעירק בהם היו יהודים…כולם דברו בניב שלהם.
    אבל בסוף זה דומה לניב היהודי הבגדדי.

    #8261 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    <בס"ד תודה לך שוקי על דבריך. חיים סלמן מנהל האתר

    #8258 הגב
    נום שוקי
    אורח

    לענין הנדון : היתי ילד בן 11 כשעליתי עם משפחתי לישראל , אצלינו – אבי הוא יליד ארביל , הנחשב היום כאיזור כורדי , כך גם הוריו ואחיו . אמי – בגדדית וכך גם הוריה ואחיה , כך שהיא עיראקית . בבית דיברנו ערבית יהודית , סבתי דיברה ארמית , ברחוב דיברנו ערבית גוית ותורכית ובביה"ס דיברתי ערבית גוית לצד לימודי אנגלית . אורחים שהזדמנו לביתינו בבואם מארביל : היהודים , דיברו ארמית והגויים , דיברו כורדית . אבל לעצם הענין : כל עוד עיראק כמדינה ריבונית כללה גם את המחוזות הכורדיים שבצפון המדינה , הרי שכולם הם עיראקים ואין זה משנה שתושבי האיזורים הכורדיים דורשים – מבקשים אוטונומיה . בברכה : נחום שוקי .

    #8011 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    בס"ד
    תודה לך חכם יחזקאל צ'פלאווי
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #8010 הגב
    יחזקאל צ'פלאווי
    אורח

    תיקון טעות גם יהדות עאנה היא חלק מיהדות בבל ולא אשור

    #6371 הגב
    salman
    מנהל בפורום


    בס"ד
    תודה לך חכם יחזקאל צ'פלאווי הי"ן על האינפורמציה המפורטת שכתבת לנו.
    חודש טוב ומבורך.
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #6366 הגב
    יחזקאל צ'פלאווי
    אורח

    אגב שכחתי לציין שבאזורים מסויימים באשור (שחלקו מוגדר כ"כורדיסטאן") במקומות כמו כירכוכ, תכרית וארביל רוב היהודים היו בגדדים שברחו מאימת המונגולים/טימור לנג.

    #6365 הגב
    יחזקאל צ'פלאווי
    אורח

    אין דבר כזה "יהודים כורדים", המונח משמש לתיאור יהודים שחיו באזורים שאותם מכנים הכורדים "כורדיסטאן", את יהודי מסופוטמיה ניתן לחלק לשני חלקים:

    1. יהודי בבל (שעברו ערביזציה מלאה)
    2. יהודי אשור (חלקם עברו ערביזציה אבל רובם המשיכו לדבר בדיאלקט יהודי של ארמית אשורית)

    היהודים שחיו במוסול ועאנה בעיראק, קמישלי (שהם צאצאים של יהודי נציבין הסמוכה) ויהודי אורפה שבדרום טורקיה הם למעשה יהודי אשור שעברו ערביזציה ומדברים את אותה הערבית המסופוטמית שדוברה על ידי יהודי בבל והם מזהים את עצמם עם שאר יהודי עיראק.
    יהודי אשור שלא עברו ערביזציה חיו במישור נינווה שבאיזור מוסול ובהרים של כורדיסטאן, רבים מהם חיו גם במערב איראן ודרום מזרח טורקיה.

    אגב היהודים האשורים והאשורים בכללותם (שהם נוצרים) יותר דומים ליהודי עיראק מאשר לכורדים או לערבים בעיראק בשל העובדה ששרדו את הכיבוש המונגולי ואת הכיבושים של טימור לנג.

    #6303 הגב
    salman
    מנהל בפורום

    בס"ד
    תודה לך ספי רן על תשובתך.
    חיים סלמן
    מנהל האתר

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 21 סה״כ)
מענה ל־יהודי העיר כירכוכ היו עיראקים או כורדים
פרטים:




אהבת? נא שתף עם חבריך! בברכה, חיים סלמן
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest