פירוש לפיוט ירומם צור לברית מילה – נכתב ע"י חכם נתנאל סלמן הי"ו

בס"ד

אור לכ״ה מנחם אב, מודיעין

פירוש לפיוט ״ירומם צור״ ע"י חכם נתנאל סלמן הי"ו

מחבר הפיוט: יוסף מעתוק

סימן: יוסף

ח׳ תנועות

ירומם צור הוא הקב״ה שנאמר: ״צור ילדך תשי״ וכן הוא אומר:

״ואין צור כאלוהינו״ ופירושו האל החזק דגל עמו. כבלכת ישראל

במדבר שבט שבט לדגלו ובימינו דגל ישראל בלבן ותכלת (א״ה

השווה לפיוט ״יפרח וירבה״ בו נאמר: ״קרננו הרם אל חי רם דגלנו

על כל גג יורם״) וקרן ישראל ירים. יכין מקום קרבנותיו. הוא

המזבח שבהר המוריה הר הבית שבעוונותינו הרבים כיום חרב

ישעה שיחם במקום פרים. כמו שנאמר: ״ונשלמה פרים שפתינו״

ובתפילה אנו מבקשים: ״ולתפלתם שעה והשב העבודה לדביר

ביתך״ ישמח היולד ביולד. לבד מהיולדת אבות ובנים והורים.

כלומר הסבים והסבתות המלאך הגואל אותי. כלשון יעקב אבינו

ע״ה יברך את הנערים. שנולדו והעתידים להיוולד (א״ה שים לב

שהמחבר שמו יוסף ובמקרא הנערים הם מנשה ואפרים בני יוסף)

ויולד חכם יהי רצון שיוליד בן חכם וישמח בו. יגיל גילה אחר

גילה. ששמח בהולדתו כי מעתה ישמח גם בחכמתו לכן כל נלבב

שלבבו פועם ומתרגש כעת חיה, הוא מבין ויודע כי יבעל בחור

בתולה. לא העיקר הנישואין. לשם עצמם אך העיקר ברית מילה.

שהיא מצווה מתמשכת למצוות פרו ורבו שהיא העיקר של

הנישואין ומטרתם אין חקר אין סוף לגודלה. של ברית המילה

שהרי נכרתו עליה שלוש עשרה בריתות כלשון המשנה בנדרים

והיא נתנה לאבות הורים.

הכתוב בתהילים טוב מבטוח בנדיבים. משגב הוא לעיתות בצרה. סופר מונה לכוכבים. הוא הקב״ה לכולם שמות יקרא. כלשון

וגם עתה בצרת הגלות הממשית שהייתה בתקופת המחבר ישעה

שירי כחלבים. המוקטרים ומוגשים לשם ה׳ על גב מזבח החיצון

וקטורה. וכמו קטורת על מזבח הפנימי ולישראל שה פזורה. בין

העמים יושיעם מיד אכזרים. המענים אותם (א״ה כאן מבקש

המחבר מה׳ להושיע את עמ״י מהאכזריות של הגויים ורק בבית

שלאחר מכן מבקש מה׳ שיעלם לארץ ישראל)

פקדת עמך ישראל. במצרים וגם ראית את עונים. אז, הצלתם

בכח ואל. טבעת שונאיהם פרעה וחילו בים. כן עתה לפדותם

כעבדים המצפים לפודם מהגלות בנמשל תואל תסכים ותתרצה.

ישאו לך נהרות דכים. עומקם ושללם בנים כדגים שבים. ידגו

בארץ המובטחת דור דורים. לנצח עד עולם אכי״ר

תם ונשלם שבח לבורא עולם

נכתב על ידי נתנאל סלמן נ״י

אהבת? נא שתף עם חבריך! בברכה, חיים סלמן
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest

2 תגובות על הפוסט “פירוש לפיוט ירומם צור לברית מילה – נכתב ע"י חכם נתנאל סלמן הי"ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *