לימוד לליל האזכרה (יארצייט) כמנהג יהודי עירק

רבנו יוסף חיים ע"ה בעל הבן איש חי

רבנו יוסף חיים ע"ה בעל הבן איש חי


בס"ד

מנהגנו ללמוד בספר "מנוחת הנפש" המסודר עפ"י שכתב רבנו יוסף חיים בספרו: לשון חכמים.
מתחילים: אל מלא רחמים וכו'. וחכם שמעון חבה ע"ה היה נוהג להתחיל מהתחלת הספר הרי אנחנו, וידוי, ולשם יחוד הארוך.
לומדים תרי"ג מצוות. ואח"כ זוהר ויקהל. מי שלא יכול נהגו לקרוא רק את סוף הזוהר: עמוד אחד או שניים.
אח"כ לומדים זוהר סבא דמשפטים ומי שאינו יכול ילמד את סוף הזוהר : תנינן עשרת דברים וכו'.
אח"כ לומדים ששה פרקים של המשניות שאין בהן מחלוקת. ונהוג שהאבל קורא את האחרונה "איזהו מקומן".
אח"כ אומרים יהי רצון לעילוי נשמת הנפטר או הנפטרת וכולם עומדים באותו זמן.
אומרים קדיש על ישראל.
בספר מנוחת הנפש העתיקו גם דברים שסידר חכם עזרא ראובן דנגור ע"ה.

אהבת? נא שתף עם חבריך! בברכה, חיים סלמן
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest

12 תגובות על הפוסט “לימוד לליל האזכרה (יארצייט) כמנהג יהודי עירק

  1. יש את כל התוכן הזה בספר מנוחת הנפש? כמה זמן לוקח בערך לקרוא את כל זה? זה נראה לי הרבה, חשבתי שהספר הזה הוא דק. וצריך מניין?, מתי לומדים בין מנחה לערבית?

    • בס"ד
      כל התוכן הזה נמצא בספר "מנוחת הנפש".
      בקיצורים שכתבתי זה לוקח בערך שעה וחצי. אם לומדים הכל בשלמות זה לוקח כשלש שעות.
      כדאי שיהיה מנין לומדים.
      לומדים בלילה שלפני יום האזכרה בערב בבית.
      בין מנחה וערבית מביאים ברכות (מזונות עץ אדמה ושהכל) ואפשר לקרוא אדרא שמחלקים לחלקים כמו תהלים.
      חג שמח וכל טוב
      חיים סלמן
      מנהל האתר

      • למה לא ניתן לחלק את מנוחת הנפש להרבה סיפרונים קטנים כמו שיש לעדות אחרות כגון הלובים ? כך שכולם קוראים ולא מדברים וכך גם ניתן לסיים את כל מנוחת הנפש בערב אחד. בדרך כלל אחד קורא והשאר מתעסקים בדברים אחרים שלא קשורים לאזכרה. וזה לא לכבוד הנפטר/ת.

        • בס"ד
          שלום לך חכם שלום טבח
          מאז ומתמיד אהבו חכמינו שכולם יהיה להם הספר ביד ואחד קורא בתורו וכולם קוראים עמו בלחש כך לומדים לקרוא וכך ניתן לתקן טעויות של הקורא. כמובן שאם אחד קורא והשאר לא קוראים בלחש עמו אלא מדברים זה עם זה אז זה לא לכבוד הנפטר/ת.
          תזכו לשנים רבות
          חיים סלמן
          מנהל האתר

          • למר סלמן
            אומנם כבודו צודק אם הלומדים הם מזקני העדה שלצערי הולכים ומתמעטים.
            תופסים את מקומם צעירים שלפעמים מגיעים לאזכרות רוצים להתפלל ללמוד ולאחר מכן לחזור לעיסוקיהם.
            בשביל זה אנו צריכים לחשוב עם הקידמה ולראות כמו שכתבתי מה נעשה בעדות אחרות ומשם להעביר לעדתינו.
            וזה לא משנם דבר מכבוד הנפטר.
            תחשוב מה יקרה עוד 5-10 שנים עם כל הקידמה . בו נתקדם גם אנו.
            תודה מקרב לב
            שאול

          • בס"ד
            מנהגי אבותינו הם נצחיים ואין צורך לשנות אותם לפי הקידמה. אוי ואבוי לנו אם נלך לפי הקידמה או עדות אחרות. לאט לאט כל מנהגנו יעלמו.
            שבת שלום
            חיים סלמן
            מנהל האתר

        • שלום שאול טבח. אני גם חשבתי על זה ופניתי לסאלם, הוא היה עושה את זה בעבר. צריך לדבר עם סאלם שיעשה את מנוחת הנפש גם מחולק. יש את זה בלימוד של ברית יצחק, של חנוכת הבית, וגם של בית מנוחה (לימוד כמו מנוחת הנפש של החיד"א).

  2. שלום לכם מכובדי,
    לקחתי מבית הכנסת את הספר מנוחת הנפש של בקאל, וראיתי שרשום שם באל מלא רחמים וביהי רצון, שצריך לומר לגבר (פלוני בן פלוני), ולאישה (פלונית בת פלונית). כיצד צריך לנהוג בהשכבה? צריך להזכיר את שם האם או שם האב? כי זה מוזר לי שספר של רבי יוסף חיים זצ"ל בעריכת הרב דנגור זצ"ל של בקאל, ומופיע שם האב, כי אני חשבתי תמיד שצריך שם האם.

    • בס"ד
      מנהגנו מאז ומתמיד בהשכבות להזכיר שם האם. אבל על אדם חי אומרים שם האב למשל כשעושים מי שברך וכן כשקוראים אותו לתורה.
      חג שמח
      חיים סלמן
      מנהל האתר

    • בס"ד
      בודאי!! אנחנו לא מרגישים שעשינו אזכרה בלי לקרוא מנוחת הנפש. זה מנהגנו מימים ימימה מאבותינו ואבות אבותינו.
      חיים סלמן
      מנהל האתר

  3. האם אתם מכירים מקום שעושים לימוד מנוחת הנפש במניין בתשלום? אולי איזו ישיבה או בית מדרש? ואם אפשר לקבל פרטים אם יש מקום כזה.

    רציתי לשאול את מנהל האתר האם הוא שמע על חכם מנשה שלו, חכם עיראקי שעלה לארץ. לא מצאתי עליו דבר באתר.

    דבר נוסף, היכן ניתן לרכוש תמונות גדולות ממוסגרות של הרב עבדאללה סומך, הרב שמעון אגסי, הרב יהודה פתיה, והרב סלמאן אליהו? יש מקום טוב במרכז?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *