יהודי העיר כירכוכ היו עיראקים או כורדים

ראשי פורומים הפורום העירקי הכללי יהודי העיר כירכוכ היו עיראקים או כורדים

הדיון הזה מכיל 18 תגובות, ויש לו 2 משתתפים, והוא עודכן לאחרונה ע״י  salman לפני 7 חודשים, 1 שבוע.

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 19 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #4901 תגובה

    אלי

    שלום רב ,
    שמי אלי
    מבקש תשובה לשאלה שנשאלתי אם יהודי העיר עיראק נמנים מבין העדה העיראקית או הכורדית ?
    אודה לך אם תוכל להעלות את התשובה לאתר או לשלוח לאימל שלי המצורף
    תודה רבה מראש

    אלי

    #4932 תגובה

    נסים

    א. למיטב הבנתי הם עיראקיים. משפחת אבי הינה ממוסול ודודו של אבי גר בקירקוק (צפונית למוסול). אבי אמר שדודו הוא עיראקי כמותם (הכורדים היהודיים דיברו בשפה אחרת, ארמית כמדומני).
    ב. לאחרונה מצאתי ביוטיוב מספר סרטונים מעניינים על יהודי עיראק.
    אחד הסרטונים הינו כתבה שעשו בעיראק על יהודי קירקוק:

    אשמח אם הסרטון הזה יוסיף לך מידע (אם כי מבחינת העיראקיים המוסלמים אין כנראה הבדל בין יהודי ליהודי).
    כמו כן,במידה ואתה מבין מה אומרים, אשמח מאוד לקבל ממך או מגולש אחר תגובה עם תמלול הכתבה.

    בברכה, נסים

    #4961 תגובה

    אלי

    ניסים שלום ,

    תודה רבה על העזרה .
    העברתי את הסרטון כדי שיוכלו לתרגם ואשלח לך את התרגום .
    מימה שהצלחתי להבין יהדות כירכוכ ארביל ותיכרית הם עירקים שהגיעו לאזור הצפון מבגדד במאה ה-12 עם הפלישה והחרבת העיר על ידי המונגולים . ומאז נשארו שם בעיקר בעיר כירכוכ .
    באיזור ישנן שתי ערים נוספות שמאוכלסות על ידי מוסלמים כורדים האחת סולמניה והשנייה מוסול . אבל כאמור אוכלוסייתם שונה .
    אפשר להשוות את זה לכרמיאל ודיר אל אסד שנמצאים צמוד אחת לשנייה אבל אחת יהודית והשנייה מוסלמית שניהם בחבל הגליל .
    בכל מקרה אני יקבל את התרגום של הסרטון ואשלח .

    תודה רבה על העזרה

    אלי

    #4986 תגובה

    אלי

    ניסים שלום ,

    מתרגום של הסרטון מוסבר שיהודי כירכוכ הם מיהדות עיראק דיברו את השפה העיראקית יהודית כמו בשאר הערים בגדד בצרה וכו' .
    מבדיקה של עוד מקומות עולה שיהדות בגדד התפזרה במאה ה-12 אחרי שהמונגולים החריבו את העיר ץ אחרי החורבן נשארו רק כמה מאות יהודים .
    ובמשך השנים חזרו יהודים לבגדד שהגיעו בעיקר מהצפון , כירכוכ ארביל תיקרית ושאר ערים .
    בכירכוכ האוכלוסייה היהודית הייתה מהותיקות ביותר בבל מאז גלות נבוחדנצר
    במשך התקופה שקדמה לעלייה הוכרז על ידי הכורדים כשטח כורדיסטן אזור רחב של שטחים מעיראק טורקיה אירן וסוריה על מנת להקים בהם מדינה כורדית .
    ומכאן כנראה הטעות שהתושבים כורדים . למעשה יש שם תושבים שונים מארבעת המדינות בלי קשר לשם כורדיסטן

    #5479 תגובה

    salman
    מנהל פורום ראשי

    בס"ד
    יהודי מוסול וכרכוך הם עירקים והשפה שלהם עירקית. אבל יש הבדל משמעותי במבטא המלים ובנעימת הדיבור שלהם מן העירקים היהודים.
    בברכה
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #6277 תגובה

    ספי רן הראשון

    כולם כאן טועים בענק!!!!!
    יהודי כרכוך כמוהם יהודי מוסול הם כורדים ולא עירקים . מה שמבלבל אתכם זו השפה . לא כל הכוררדים מדברים כורדית לידיעתכם! . גם בקמישלי דברו ערבית והם כורדים . אותו דבר האורפלים והג'רמוקלים, לא מדברים כורדית והם כורדים . אתם מוזמנים גם לקרוא באנציקלופדיה הכורדית של מרדכי יונה .

    #6303 תגובה

    salman
    מנהל פורום ראשי

    בס"ד
    תודה לך ספי רן על תשובתך.
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #6365 תגובה

    יחזקאל צ'פלאווי

    אין דבר כזה "יהודים כורדים", המונח משמש לתיאור יהודים שחיו באזורים שאותם מכנים הכורדים "כורדיסטאן", את יהודי מסופוטמיה ניתן לחלק לשני חלקים:

    1. יהודי בבל (שעברו ערביזציה מלאה)
    2. יהודי אשור (חלקם עברו ערביזציה אבל רובם המשיכו לדבר בדיאלקט יהודי של ארמית אשורית)

    היהודים שחיו במוסול ועאנה בעיראק, קמישלי (שהם צאצאים של יהודי נציבין הסמוכה) ויהודי אורפה שבדרום טורקיה הם למעשה יהודי אשור שעברו ערביזציה ומדברים את אותה הערבית המסופוטמית שדוברה על ידי יהודי בבל והם מזהים את עצמם עם שאר יהודי עיראק.
    יהודי אשור שלא עברו ערביזציה חיו במישור נינווה שבאיזור מוסול ובהרים של כורדיסטאן, רבים מהם חיו גם במערב איראן ודרום מזרח טורקיה.

    אגב היהודים האשורים והאשורים בכללותם (שהם נוצרים) יותר דומים ליהודי עיראק מאשר לכורדים או לערבים בעיראק בשל העובדה ששרדו את הכיבוש המונגולי ואת הכיבושים של טימור לנג.

    #6366 תגובה

    יחזקאל צ'פלאווי

    אגב שכחתי לציין שבאזורים מסויימים באשור (שחלקו מוגדר כ"כורדיסטאן") במקומות כמו כירכוכ, תכרית וארביל רוב היהודים היו בגדדים שברחו מאימת המונגולים/טימור לנג.

    #6371 תגובה

    salman
    מנהל פורום ראשי


    בס"ד
    תודה לך חכם יחזקאל צ'פלאווי הי"ן על האינפורמציה המפורטת שכתבת לנו.
    חודש טוב ומבורך.
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #8010 תגובה

    יחזקאל צ'פלאווי

    תיקון טעות גם יהדות עאנה היא חלק מיהדות בבל ולא אשור

    #8011 תגובה

    salman
    מנהל פורום ראשי

    בס"ד
    תודה לך חכם יחזקאל צ'פלאווי
    חיים סלמן
    מנהל האתר

    #8258 תגובה

    נום שוקי

    לענין הנדון : היתי ילד בן 11 כשעליתי עם משפחתי לישראל , אצלינו – אבי הוא יליד ארביל , הנחשב היום כאיזור כורדי , כך גם הוריו ואחיו . אמי – בגדדית וכך גם הוריה ואחיה , כך שהיא עיראקית . בבית דיברנו ערבית יהודית , סבתי דיברה ארמית , ברחוב דיברנו ערבית גוית ותורכית ובביה"ס דיברתי ערבית גוית לצד לימודי אנגלית . אורחים שהזדמנו לביתינו בבואם מארביל : היהודים , דיברו ארמית והגויים , דיברו כורדית . אבל לעצם הענין : כל עוד עיראק כמדינה ריבונית כללה גם את המחוזות הכורדיים שבצפון המדינה , הרי שכולם הם עיראקים ואין זה משנה שתושבי האיזורים הכורדיים דורשים – מבקשים אוטונומיה . בברכה : נחום שוקי .

    #8261 תגובה

    salman
    מנהל פורום ראשי

    <בס"ד תודה לך שוקי על דבריך. חיים סלמן מנהל האתר

    #8360 תגובה

    שלום דרור

    שלום לכולם.
    הוריי נולדו בעיר ארביל שבצפון עיראק…אומנם כיום ארביל,היא עיר הבירה של כורדיסטן העראקית…אבל אז היתה שמה קהילה יהודית לתפארת…וחד משמעי הם עיראקים ודברו ערבית בניב שלהם.
    כל עיר בעירק בהם היו יהודים…כולם דברו בניב שלהם.
    אבל בסוף זה דומה לניב היהודי הבגדדי.

מוצגות 15 תגובות – 1 עד 15 (מתוך 19 סה״כ)
מענה ל־יהודי העיר כירכוכ היו עיראקים או כורדים
פרטים: